Friday, July 19, 2013

MyTravelog: 10 AWESOME DAYS IN PERTH & WA (PART 8)

Assalamualaikum, Selamat pagi Sabtu.
Rindu kat kiter tak? Giler lama tak sempat nak update blog..giler pantas masa berlalu..segalanya sangat giler..heheheh

Ampun untuk yang menunggu update kiter pasal trip ke Aussie nie. Seriously, dalam list things to do kiter update blog sentiasa ada...tapi...bile online malam2 kiter merayau entah ke mana2 ntah...tgk blog orgla, baca FB la..lpas tue dah ngantuk.. Akhirnya, lpas subuh pagi Sabtu nie kiter menguatkan azam utk kembali berblog..go eiyta...!!!!

Alhamdullilah kiter selamat pulang dari bumi Mekah dan Madinah yang  penuh barakah, masih rindukan suasana nyaman subuh di Masjid Nabawi, bau harum di Raudhah, menghirup udara panas waktu subuh di Masjidil Haram saat mengerjakan tawaf, kiter masih rindukan suara Imam mengalunkan bacaan ayat setiap maghrib dan Isyak, rindu jugak pada saat berjalan tujuh pusingan dari Safa ke Marwah..rindu pada ais krim kat Mekah, rindu nak berjalan kaki ulang-alik masjid, rindu suasana gamat org menjual di luar masjid Nabawi, dan yang paling kiter rindu ialah nak ucap salam pada Rasulullah SAW setiap kali menghampiri makam Baginda. Kiter rindu segalanya tentang Makkah dan Madinah. Insyallah, ada kelapangan kiter akan share sket2 experience kat sana. 

Sebelum air mata meleleh melayan rasa rindu, jom kiter sambung kisah percutian kiter. Walaupun tak seindah perjalanan mengerjakan Umrah, trip ke Aussie tetap mendekatkan kiter kepada Maha Pencipta dengan segala keindahan dan ketakjuban ciptaanNya.

DAY 7: BUSSELTON, MANDURAH DAN HARBOUR TOWN  

Margaret River ditinggalkan dengan segala keindahannya. Pagi nie selepas breakfast ikan masak lemon dan nasik panas dan tak lupa sambal belimbing sana yang dah nak habis kitaorg meneruskan perjalanan ke Busselton City. Busselton antara bandar yang membangun di WA, ada byk kedai2, ramai orang dan nampak lebih maju berbanding pekan2 kecil yang kiter pernah lalu sebelum nie. Attractions yang paling glamer kat Busselton adalah Busselton Jetty . yeeaaaa......itula destinasi kiter hari nie.

Busselton Jetty is a world famous icon katanya...mungkin la..sbb kalo pergi WA mcm tak sah kalo tak pergi tmpt nie. Bila sampai, dah terbentang keindahan pemandangan kat depan mata. Sangat superb. Rasanya super duper superb.. 
Pemandangan dari tempat parking..awesome kan??

Sedikit info yang kiter kutip pasal Busselton Jetty; Busselton Jetty yang dulunya sebuah pelabuhan adalah jeti sepanjang 1.8km merentasi Geographe Bay. Dengan kepanjangang itu menjadikan Busselton Jetty sebagai jeti cerucuk kayu atau timber-piled jetty terpanjang di Hemisphere Selatan. *WOWWW* Jettty ini mula dibina pada tahun 1865 bermula dengan kepanjangan 161 meter. Dari masa ke semasa sepanjang  tempoh 90 tahun nie  further extension has been made menjadikan jeti ini sepanjang 1.8km seperti sekarang. Jetty ini dututup sepenuhnya sebagai pelabuhan pada tahun 1973.

Antara yang menarik yang kiter tengok ialah pekerja2 kat sini kebanyakkannya warga emas, dari yang jual tiket sampaila ke tukang bawak train. Rupanya tempat nie mmg dijaga oleh Busselton Jetty Environment and Conservation Association (BJECA) yang merupakan community disekitar Busselton and they do this just to make sure Busselton Jetty terus hidup dan terpelihara. Kagum tengok semangat Auntie2 and Uncle2 mat salleh nie. Ada 3 activities yang menarik kat sini.
1) Boleh melawat Interpretive Centre & Cultural Heritage Museum. Ada byk info2 ttg jetty nie esp. time jadi pelabuhan dulu. Kat sini ada jugak dijual souvenir.
2) Yang nie best, bole naik train merentasi jetty ini sepanjang 1.7km. Maknanya kiter akan duduk atas train yang akan bawak kiter 1.7km ke tengah laut iaitu hingga ke hujung jetty. *woooowwww....amazing* kiter mmg paling suka part nie. Naik train kat tengah2 laut beb...
3) Boleh turun ke dasar laut dengan underwater observatory. Tak perlu dive, turun tangga jer sehingga 8 metres ker dasar laut.

View kat hujung jetty memang superb...rasanya cerita byk pun tak guna..biarla gambar bercerita...

Sekitar Busselton Jetty...nie sebelum naik train. Tapi muka dah excited...
Train ride...destinasi yang dituju adalah dipenghujung jetty tue...jauh kan?


Yeaaaa....train dah sampai...tuuuttt...tuuutttt.....


View sekitar penghujung busselton jetty..1.8km ditengah laut Teluk Georgraphe, WA.

Agak lama masa menunggu biler dah sampai ke penghujung jetty. Sebab kitaorg datang satu train dgn group yang turun ke dasar laut, so kena tunggu dalam 30 minit jugak, Kat pelantar hujung jetty bole tgk view yang owesome dan bole beli souvenir lagi, ada toilet yang bersih dan udara yang sangat nyaman.

Nak balik dah...perjalanan balik terasa dekat plak...sayang nak meninggalkan view yang indah nie...
Hampir setengah hari kitaorg habiskan masa di Busselton Jetty. Lepas lunch kat tepi kereta sambil melihat view jetty yang indah, kitaorg bergerak meninggalkan bandar Busselton menuju ke Mandurah. Perjalanan dari Busselton ke Mandurah lebih kurang 140 km, 1 jam lebih jugakla. 

Destinasi yang dituju ialah Lake Clifton...rupanya tempat nie terletak sebelum bandar Mandurah. Nasib baikla kami menaruh sepenuh kepercayaan kepada GPS, sbb kalo tengok jalan nak masuk ke tempat nie mcm semacam jer...takder langsung orang, jalan pun kecik jer, dahla kiri kanan hutan. Pelik jugak tempat macam hebat tapi takde orang datang lawat.

Dah sampai tempat parking seriously kitaorg tak nampak kat mana tasiknya. Kiter bayangkan dah habis laluan hutan dan sampai tempat parking maka akan terbentangla tasik yang penuh misteri tue, rupanya tidak...*ooouuucchh* Dengan penuh keberanian..*seperti biasa..heheh*  kitaorg teruskan jugak penjelajahan dengan berjalan kaki ye mencari dimanakan tasiknya..~sebenarnya dalam hati cuak jugak..dahla takde org buatnya keluar binatang pelik-pelik kat tempt sunyi sepi tue..hhhmmm...korang habiskanla sendiri ayat nie~

Hasil penjelajahan maka akhirnya kami terjumpa signboard ini....*yeeeaaa....clap..clap...syabas sbb sgt berani*
Rupanya kena berjalan lebih kurang 600metres return utk sampai ke Lake Clifton.
Ok, mari kiter memulakan perjalanan merentasi belukar-belukar kering kekuningan. Rasa macam Crocodile Hunter plak..~Sambil menyanyi2 dan tersengih2 menyembunyikan rasa cuak...huhuhuhu..cuak weh, kitaorg berlima jer ada kat situ~
Dan akhirnya....lihatla dunia...keindahan ciptaan Yang Maha Esa, terbentang luas didepan mata..
Tak sangka..disebalik belukar kering kekuningan tersembunyi pemandangan indah nie...Subhanallah.

Lihatla ini...tasik luas terbentang.
Sebenarnya ada yang lebih nenarik dari tasik luas nie..kat sini ada tersembunyi satu lagi misteri ciptaan Yang maha Agung..dan sbb tue jugakla kiter berusaha jugak nak carik tasik misteri nie..korang tau apa?????
jeng..jeng..jeng....
Nampak tak batu-batu dalam air tue??? Inila Thrombolites.. nampak mcm batu tapi bukan batu..
Yang menarik mengenai Lake Clifton nie kerana adanya Thrombolites, sejenis microbialite. Ini istilah umum yang digunakan untuk menggambarkan struktur yang dibentuk oleh komuniti mikrob. Dalam kata yang mudah Thrombolites nie terhasil dari gabungan mikro organisma yang bergabung, makin lama dia semakin membesar dan terhasillan bentuk seperti batu-batu nie dan merebak secara tidak sekata sepanjang masa. . Its a living rock..Mikro-organisma yang mewujudkan thrombolites di Lake Clifton ini datangnya dari keturunan terawal kehidupan di bumi. Mereka mendapat kalsium karbonat dari air tasik nie untuk membentuk struktur unik yang berusia kira-kira 2000 tahun..!!!! *hebat tak penerangan kiter??hehhe* ~thanks utk Kak Niza sbb berjaya memberi penerangan ringkas sampai kiter faham~

Time  kiter datang nie air tengah pasang so Thrombolites nie semuanya tenggelam. Kalo datang  time air surut mesti lagi cantik. Kiter pernah tgh gambar ada org berjalan atas Thrombolites nie, mcm best jer. Tapi kat sana ada tulis dilarang pijak. Takut rosak kot sbb Thrombolites nie sangat berharga, skrg benda nie hanya ada di WA dan beberapa tempat jer kat dunia nie. Peninggalan purba kala..!!!! 

Tasik yang menempatkan thrombolites nie sangat luas. Tapi thrombolites cuma ada di pinggir tasik je, di tempat yang airnya cetek. Lihatla ciptaan Yang Maha Agung nie..

Seperti laut yang tak berpenghujung..TASIK CLIFTON
Nampak Thrombolites kat dlm air tue?? kami kena redah hutan kat depan tuela utk sampai ke sini.
Lake Clifton ditinggalkan dengan magisnya Thrombolites ~ ciptaan agung yang Maha Esa. Perjalanan diteruskan utk sampai ke Perth sblm malam. Dari Lake Clifton kiter melalui bandar Mandurah lebih kurang 40 minit perjalanan. Bandar Mandurah nie mcm elit sket. Rumah pun cantik2 n besar2, ada sesetengah rumah tue tepi rumah dia ada jetty utk yatch lagi. ~hebat giler...~

Dari Mandurah terus ke Perth lebih kurang 1 jam perjalanan. Untuk 2 malam nie Kak Sara dah booking The High Road Hotel, Riverton. Ini adalah sub-area perth, lebih kurang 20 minit utk ke CBD. Reason kitaorg stay sini ialah hotel kat luar CBD lebih murah berbanding kat CBD. Jimat la sket...hehhehe...Hotel nie sebelah public bar. Time nak check-in kena pergi ambik kunci dalam bar. Nasib baik time tue ptg so bar belum bukak lagi. Insyaallah..masih terpelihara lagi iman kitaorg. Masuk bar ambik kunci sambil jeling2..oooo...mcm nie rupanya rupa dlm bar. sama la mcm dlm tv. Hotel nie ada 8 bilik jer. Nasib baik bilik tak mengadap bar. Bilik kitaorg mengadap padang hijau n McD..hheheh.

Masa mula2 booking hotel nie pikir lima enam kali jugak sbb bayangkan mesti mlm2 bising, bau busuk mcm kat Bangkok, tapi sebenarnya sangat berbeza. Suasana hotel nie sangat nyaman, langsung takde bunyi bising n sangat bersih. Bilik pun luas, since kitaorg ambik bilik berempat, ada bilik dalam bilik.
The High Road Hotel. Bilik kitaorg yang hujung sekali.

Sila abaikan model kecik yang sedang ber"peace" tue.. Keadaan dalam bilik hotel. Ruang sebelah tingkap kaca tue bilik kiter n Kak Sara.

Dah check-in apa lagi marila kiter merehatkan diri sebentar sebelum memulakan aktiviti shopping di Harbour Town. 1st day sampai Perth kiter dah pernah sampai Harbour Town and dah sempat sambar 1 jeans Levi's discount 50%, tapi that day sekejap sangat sbb Harbour Town tutup pukul 5.30 utk hari Isnin sampai Khamis.  Hari Jumaat mcm hari nie Harbour Town tutup malam...so ada byk masa...*yyyeeeaaayyyy*

So its a shopping time....~gambar tak sempat dirakam sbb terlampau sibuk shopping.~ time kitaorg pergi nie tgh Christmas sale..so mmg giler2 la sale. So, saper2 nk dtg sini dtgla time before Christmas, sale dia mmg mengilakan..make me and my wallet crazy..n not forgotten my credit card as well...~oouuuccchh~

Kelaparan selepas shopping. Pekena Ispa Kebabs..
Sebelum kembali ke hotel, En Luthfi yang bertugas sbg driver mlm nie teringin nak tgk nite life di Perth pada mlm minggu. Mlm minggu kat sini is equal to Jumaat mlm n sabtu mlm, inila masa utk org2 Perth berting-tong.. clubbing semua penuh time nie..


Time utk balik hotel n rest. Opppsss...sblm masuk bilik, singgah McD jap sbb ada org lapar slps mkn Kebab tadi..ish..ish...sungguh tidak sihat sbb lpas mkn terus tido...ZZZzzzzzzzz

Kena rehat secukupnya sbb esok nk bermesra dengan Kangaroo, Koala Bear n mcm2 binatang kat Caversham wildlife park

Nantikan update kiter seterusnya. Doakan kiter punya ruang waktu yang cukup utk habiskan kisah 10 hari yang awesome di Perth nie. Sampai jumpa lagi, XOXO.

3 comments:

  1. salam sis..nak tanya..hari tu masa pi Perth, nak pergi yg Lake Clifton tu tak jumpa..gps n google maps bawak ke kawasan rumah org dlm hutan..cuak jugak..pusing2 tak jumpa..last2 kami balik je..ada landmark lain tak nak ke lake clifton tu? sbb bln 11 ni nak pergi perth lagi..klu sempat ingat nak singgah sana. tenkiu sis..:)

    ReplyDelete
  2. salam, nak tnya, ada tak buat itinerary? kalau ada, boleh tak nak itinerary tu :). ni email saya amy_hanisah@yahoo.com .

    Thankyou in advance :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...