Tuesday, February 26, 2013

MyTravelog: 10 AWESOME DAYS IN PERTH & WA (PART 6)

Assalamualaikum dan hai semua,
Setelah agak lama menunggu mood untuk update blog, akkhirnya malam ini dia muncul...yeeaayyy...selagi tak habis travelog nie, rasa mcm berhutang sesuatu pulak. So, jom kiter continue kisah percutian kiter selama 10 hari di bumi Kangaroo nan permai, Western Australia.

DAY 5: ALBANY - MARGARET RIVER

Pagi nie tersedar pukul 5.30 pagi, intai ikut tingkap tengok cuaca kat luar dah terang benderang, guest yang stay kat cabin sebelah dah siap2 panaskan enjin motor besar dia untuk teruskan perjalanan agaknya. Cuaca masih lagi sejuk ~alhamdullilah, tak larat kalo cuaca terik mcm kat Toodyay semalam~ Perrgghh..pagi sangat nie sambung tidur balik la..hehehe

Plan hari nie adalah untuk ke Gap and Natural Bridge, singgah Albany town dan teruskan perjalanan ke Margaret River, OTW akan melalui Denmark, Valley of the Giants dan Pamberton.
Perth-Albany-Margaret River
Perjalanan dimulakan lebih kurang pukul 8.30 pagi. Make sure makan kenyang2 sebab lepas nie tak tau kat mana nak berenti makan. Pagi nie baru sempat nak posing2 depan cabin, semalam sampai dah malam dengan kesejukannya semua berebut masuk rumah untuk panaskan badan.
Di Albany Holiday Park turut disediakan parking Caravan untuk disewa
Cantik dan permai kawasan Albany Holiday Park
Ada sesuatu yang comel di depan ofis receptionist Albany Holiday Park nie..mula-mula ingatkan patung, sebab tak bergerak2, rupanya betul-betul hidup...taraaaa.....lihatla betapa comelnya binatang ini....

Inila llama..!!!!! comelkan?? Binatang nie takde kat Malaysia kan?
1st destination kiter hari nie adalah Natural Bridge and Gap. Lebih kurang 20 minit dari Albany Holiday Park kalo tak sesat. heheh...sebab kitaorg kesesatan, puas jugak la nak sampai ke sini. Untuk sampai ke Natural Bridge and Gap, kita akan melalui Frenchman Bay Road, laluan tepi pantai menyusuri Southern Ocean dengan tiupan angin yang sangat kuat. Natural Bridge and Gap terletak berhampiran Torndirrup National Park.Dari Torndirrup National Park jalan terus sehinggala sampai ke hujung jalan, rasa macam dah sampai ke hujung dunia..hhehe ~sebab kalo jalan terus lagi, terus masuk laut..eerrkkk..ngeri..~ 

Sebelum sampai ke Torndirrup National Park, tengah sesat-sesat tue terjumpa signboard Wind Farm, so try la masuk. Agak jauh ke dalam, and sebab macam agak jauh kitaorg just post je kat kawasan yang nampak macam cantik nie...

OTW ke Natural Bridge, nampak macam hujung dunia kan, Depan tue adalah Southern Ocean. Kalo terus drive comfirm masuk laut...
View untuk sampai ke Natural Bridge sangat super awesome. Check this..
Sebelah kiri tue laut, hujung jalan sana tue rumah api dikelilingi rumpu-rumput hijau.
and this....*super awesome*

And here we are...Natural Bridge and Gap..Natural bridge tercipta dari kuasa ombak dari Southern Ocean yang mencipta formasi batuan berbentuk jambatan. That's why la digelar natural bridge. Kat sini bunyi ombak menghempas sangat kuat, ~rasanya bukan kuat tapi ganas~ ditambah dengan angin sejuk yang kencang. Disebabkan angin dan ombak yang kuat kadang2 ombak melonjak tinggi, Untuk sampai ke natural bridge kena berjalan kaki lebih kurang dalam 300 meter dari car park. 

Ada dua incredible natural features kat sini, The Gap dan Natural Bridge.
This is Natural Bridge. - Jambatan semulajadi -
Nampak tak muka cuak?? Takut wooo...
The Gap pula adalah jurang sedalam 24 meter ke permukaan laut. Kalo ombak kuat macam hari nie, semburan ombak bole terpercik naik sampai ke atas. Ada kisah pernah berlaku tragedi ada orang pernah jatuh kat sini tapi diselamatkan oleh seorang nelayan. Labih kurang mcm tue la kisahnya. Walaupun kiter diver dan sangat sukakan laut tapi bila tgk Lautan Selatan yang luas, ombak mengganas, batu-batu licin dan jurang sedalam 24 meter nie, terasa kecuakan la jugak. Comfirm air laut sejuk, kalo jatuh comfirm beku...huhuhu...errrkkkk...ngeri la bila pikir. 
And this is Gap.
Pemandangan kat sini bertambah awesome dengan view bukit-bukit granit dan batuan menghadap laut.

Natural bridge ditinggalkan dengan perasaan yang sangat takjub. ~maha suci Allah~ kiter terpikir tentang kekuasaan Allah, menjadikan ombak yang tak pernah penat menghentam batu-batuan tanpa berhenti sesaat pun.. without fail..hhhhmmmmm....

Bye-bye natural bridge, semoga berjumpa lagi.
Seterusnya, kiter kembali ke Albany town. Singgah Coles untuk beli groceries dan window shopping. Tak lupa beli Chocolote Milk yang sedap... Albany town agak besar berbanding pekan-pekan kecil yang kita lalu semalam. Ada banyak barisan kedai kat sini dan penduduk pun ramai. 

Tengah hari kami meneruskan perjalanan ke pekan Denmark, lebih kurang 40 minit dari Albany. Tak plan pun nak pergi sini tapi sebab semalam nampak sighboard Denmark sebelum sampai Albany so rasa sangat perlu ke sini sebab nak bergambar kat signboard Denmark...hahahahah....~hellloooo...we all pergi Australia sehingga sampai ke Denmark ok...~ so, inila hasilnya...
We are in Denmark...!!!!
Sebenarnya Denmark adalah satu lagi bandar kecik yang highly recommended untuk dilalui sambil snap2 gambar. Lagipun kalo nak pergi next destination kiter, Valley of the Giant memang lalu pekan nie. Pada kiter pekan Denmark sangat charming..*yup...words yang paling sesuai untuk menggambarkan keadaan tempat nie* cantik, permai, romantik = charming...*wink*.
Tebing sungai Denmark. Nyaman dan permai.

Romantik. Charming kan?
Bila singgah kat Denmark Visitor centre baru tau sebenarnya banyak aktiviti menarik kat sini. Especially yang berkaitan dengan pantai dan hutan. Perjalanan diteruskan menuju Valley of the Giants, 50 minit dari visitor centre melalui sounth coast highway. Kali nie dah tak nampak ladang-ladang tapi perjalanan kiter dikelilingi hutan tebal dan kadang-kadang sungai-sungai bersih. ~bukan sungai warna teh tarik~

Agak sedih sebab time sampai di Valley of the Giants hujan turun dengan lebatnya. Aktiviti yang wajib dicuba kat sini adalah melalui Tree Top Walk, jambatan ringan yang merentasi pokok-pokok gergasi kat sini. Hujan lebat, suhu sangat-sangat sejuk dan tak bawak baju tebal menyebabkan kiter terpaksa ketepikan hasrat. ~huhuhuhu, sedih~ So, singgah interactive centre dan Discovery centre jer. Sempat la beli fridge magnet cute handmade bentuk Echidna ~binatang comel ala2 landak tapi kecik~ yang dibuat dari bunga kering yang bole didapati di sekitar Valley of the Giant nie. ~ini menurut kata auntie/ granny kat cashier yang sempat kiter beramah mesra~
Bergambar dalam hujan
Valley of the Giants adalah antara tarikan dunia disebabkan kegergasian pokok-pokok yang ada kat sini. Memang besar, hutan tebal menghijau dan kiter rasa macam berada di tengah-tengah hutan rimba. Dahla dari Denmark tadi lalu hutan sepanjang jalan, dari simpang south coast highway nak masuk ke kawasan Valley of the Giants nie jauh ke dalam kiri kanan jalan makin bertambah besar saiz pokoknya. Tapi udara sangat nyaman. ~sangat-sangat~.
Besar tak pokok nie? Nie baru kat luar, kalo kat dalam lagi besar la kot.
Time nie hari dah petang, malam nie kiter akan bermalam di Margaret River which is lebih kurang 4 jam perjalanan. Makkk aiiii..jauh tue...Kluar dari tempat nie kiter ambik alih stereng, selain dari experience drive malam Pinnacles Dessert - Perth yang kiter cerita dulu, ini antara driving experience yang kiter tak bole lupa. Drive melalui hutan tebal dikiri kanan, jalan kecik, naik turun bukit dan kadang-kadang berliku-liku ditambah dengan hujan renyai, ada lagi nak bagi thrill, minyak kereta dan nak habis...*tragis kan??* Kadang-kadang kiter terbayang kalo la ada binatang buas tiba-tiba kluar...final destination la jawabnya...

Bandar paling hampir adalah Pemberton, 2 jam dari Valley of the giants. Nasib baik sempat sampai, Alhamdullilah.Kiter rasa Pemberton adalah pekan yang sangat unik sebab out of hutan tebal, tiba-tiba ada pekan kecik. Kat sini kiter rasa macam dalam citer Twilight, pekan kecik yang dikelilingi hutan tebal. Pemberton dikenali sebagai Town of towering timbers, pekan dengan kayu yang menjulang. Memang pun sebab kat sini ada hutan yang dipanggil Karri Forest. Yang menarik tentang Karri Forest adalah ianya merupakan  hutan tinggi terbuka Eucalyptus diversicolor (karri) iaitu salah satu kayu keras yang tertinggi di dunia..!!!.*wow*

Snap-snap sekitar pump station
Dari segi sejarah, Karri Forest menyokong industri kayu dan kayu api dari tahun 1880-an. Maka wujudlah penempatan kecil seperti Karridale, Deanmill dan termasukla Pemberton yang ditubuhkan di sekitar kilang kayu dan menjadi pekan sehingga hari ini walaupun kilang kayu dah pun ditutup. Menarik kan???

Pekan Pemberton.

Selesai isi minyak dan alas perut, perjalanan diteruskan ke Margaret River, lagi 2 jam perjalanan. Selesai merentasi Karri Forest, pemandagan bertukar kepada ladang-ladang lembu. Haaa....kat sini la kitaorang jumpa beberapa ekor..eh silap banyak ekor kangaroo liar sedang melintas jalan. Excited giler semua orang dalam kereta, Banyak ekor ok... Sampai kiter jadik takut nak kluar kereta untuk snap picture. 
Nampak tak tue ada 3 ekor kangaroo??
Akhirnya lebih kurang pukul 9 malam baru sampai Margaret River. Kat sini pukul 9 malam semua orang dah senyap dalam rumah. Rasanya ini antara perjalanan yang paling panjang setakat ini. Kak Sara dah booking kan Station House, self-contained studio untuk 2 malam. Kitaorang sampai time receptionist dah tutup, nasib baik ownernya stay kat belakang tue jer. Peramah dan sgt warm. Dia cakap dia dah lama tunggu kitaorang. Suhu lebih sejuk kat sini berbanding Pamberton.Nasib baik kat dalam rumah ada heater. 

Rumah nie cukup selesa untuk 4 orang. Ada semua basic needs, Katil untuk 4 orang which satu katil queen dalam bilik, ada microwave, pinggan magkuk, electric stove, tv, peti ais dan yang paling best ada heater and washing machine...!!!! ~yeay, bole mendobi~ kat luar plak disediakan bbq set. *complete*
Interior Station House.
Maka berakhirla trip kiter untuk hari ini. Keletihan yang amat. Selesai dinner dan mendobi, kiter terus melenakan diri. Nikmat betul dapat tido kat katil empuk, tilam tebal, cuaca kat luar yang sejuk dan heater sebelah katil. Betul-betul rasa macam kat negara orang putih...*heheheh* So, GOOD NITE YOU ALL

Esok kiter akan meneroka Margaret River...xoxo.

Saturday, February 16, 2013

MyTravelog: 10 AWESOME DAYS IN PERTH & WA (PART 5)

Assalamualaikum...
Setiap kali kiter sign in untuk update blog nie kiter mesti akan tgk statistic pengunjung yang dtg melawat. Tak ramai pun tapi setiap hari pasti ada yang berkunjung. Kadang2 kiter terpikir kenapa la kiter berhabis masa meng update blog padahal yang dtg lawat bukan berduyun-duyun pun.. tapi setiap kali kiter view by search keywords kiter tahu pelawat yang datang lawat memang sedang search for info. Hopefully diaorg bole la dapat jawapan kat blog nie. And hopefully jugak apa yang kiter tuliskan bole la jadik panduan. Sekarang kiter tahu kiter update blog bercerita panjang lebar tentang kembara kiter ke merata tempat bukan untuk siapa-siapa tapi untuk diri kita sendiri supaya kita akan sentiasa ingat pengalaman kat tempat orang sambil-sambil memberi info kepada yang sedang mencari info. :) Jom kiter nak sambung kisah hari ke 4 kiter di bumi Australia Barat. 

DAY 4: PERTH - ALBANY

Pagi nie kiter breakfast nasik ayam dengan balance ayam masak merah semalam. Hampir pukul 9 pagi baru check out dari Rumah Haji Yon. Kononnya nak gerak kul 8 pagi..*angan-angan semata* Destinasi hari nie akan melalui pekan-pekan kecil sebelum sampai dan bermalam di Albany, 427km dari Perth. Kalo ikut Albany Highway perjalanan cuma memakan masa 4 jam tapi since kitaorg bercadang untuk singgah di pekan-pekan kecil sambil snap2 gambar kitaorg choose untuk tidak menggunakan albany highway.
Journey utk hari ke-4
 Kalo ikut peta kat atas nie kami sedang menghala ke selatan Western Australia makanya suhu semakin panas. Huhuhu...*sblm pergi kiter nak sgt rasa summer, hari nie kiter akan rasa summer yang sebenarnya* On the way terjumpa satu nursery and ada signboard Fruit veggies shop. Apalagi, wajib la berhenti. Bole merasa buah fresh dari ladang Australia beb...selalunya dari kebun Malaysia takpun Thailand kan???

Terbaik dari ladang Australia...

Pergghhh....strawberry sedap giler...besar, merah, sangat juicy dan manis...comfirm kalah strawberry Cameron Highlands. *ala-ala lupa diri kan??* nak plak kalo ada fresh cream memang terbaik...kawan kiter beli anggur..pun sangat lazat..~SANGAT-SANGAT~

Pemandu di Perth sangat berhemah..semua mengikut had laju yang ditetapkan..*seriously, they follow all the speed limit...yup..seriously..*~deng...pengsan~ kalo speed limit 80km/hour, kita mmg bole nmpk all the cars drive dengan speed 80km/hour, kalo kiter bawak 100km/hour kita jer la satu-satunya kereta yang laju di jalanraya tue..~sangat hebat, kan? ~ how can they train their driver to be that good and behave??? hhhmmmm....something to learn. ~And please don't you ever-ever over the speed limit, sebab saman akan sampai ke rumah kita di Malaysia ini, and yup...this is seriuosly said. Sebab kiter baru jer terima saman dari pihak berkuasa Perth..!!!! ~ OMG deng...pengsan lagi sekali...~

Perjalanan diteruskan untuk menuju ke Pekan Toodyay. Disajikan dengan pemandangan yang sangat super awesome.. !!! Melihat padang rumput yang kekuningan, luas terbentang, nampak sayup-sayup lembu, biri-biri dan kuda tengah meragut rumput. *speechless* Perjalanan memakan masa hampir 1jam setengah, 85km dari bandar Perth. Kiter rasa semakin menuju selatan cuaca semakin panas sebab padang rumput kat sini semua dah bertukar warna kuning.



Pekan Toodyay atau Shire of Toodyay terletak di pinggir Avon River yang cantik dan yang menariknya bangunan kat sini masih mengekalkan ciri-ciri era dahulu kala yang sangat authentic.

Toodyay Public Library, terasa kemeriahan Christmas


Seterusnya meneruskan perjalanan ke Shire of York, 63km dari pekan Toodyay tadi. York merupakan 1st inland settlement di Western Australia iaitu pada tahun 1831. Terletak di tebing Sungai Avon dan dikelilingi ladang-ladang di sekitar lembah Avon sekali lagi membawa kiter ke era zaman dolu-dolu. Bangunan classic yang unik dan berwarna-warni. Sangat classy, ala-ala berada dalam movie Cowboy. 




Disetiap pekan kecil nie jangan lupa singgah dia tourist information. Kalo jumpa tanda "i" haaa...itula terletaknya tourist information counter..staff kat sini sangat membantu dan untuk kiter yang paling penting bolehla beli fridge magnet kat setiap perhentian. yeeaayyy....Perjalanan di teruskan menuju ke Katanning. Tapi kiter nak share beberapa view yang indah sepanjang jalan...*INDAH SUNGGUH CIPTAAN TUHAN*
Padang rumput seluas mata memandang
Macam dalam iklan coco crunch kan?

Perasan tak pokok nie bentuk LOVE?

Kincir angin
OTW ke katanning terjumpa lagi satu pekan kecil Brookton. seriously kitaorg tak nampak orang kat pekan nie. Agaknya semua berada di ladang-ladang kot. 
Tanda dah sampai Brookton, WA.

Kat sini dipamerkan kenderaan/jentera lama yang digunakan di ladang-ladang.
Lebih kurang 2 jam perjalanan dari Brookton, sampaila kami ke Katanning. oh ya lupa nak cerita, kami stop untuk lunch otw dari Brookton nak ke Katanning. Lucnh dengan bekalan yang di bawa and bukak jer kat tepi jalan. Kat highway ada disediakan kerusi meja setiap beberapa kilometer. Kira mcm R&R la..tapi cuma ada kerusi dan meja je. Okla..sambil melihat2 pemandangan, hirup udara highway sambil makan nasik...best tau...hehehhe
Snap sambil drive sebab geram sangat tengok kambing biri-biri tengah ragut rumput.
Katanning merupakan penempatan orang melayu / Islam yang datang ke Katanning sejak tahun 1974 dari Christmas Island. Sehingga tahun 1980an populasi Islam semakin berkembang sehinggala Masjid Katanning dibina. Maknanya orang Melayu yang ada di Katanning nie bukan la orang yang baru datang dari Malaysia tapi dah lama menetap di sini. Hhhhmmm...mesti ada cerita menarik di sebalik kedatangn orang Melayu di Katanning nie kn??? Kena buat research nie. 

Kami sampai ke Katanning Mosque saat2 oarng dah siap solat asar. Nampak orang terakhir meninggal kan masjid tapi tak sempat nak tegur. Memang ada niat nak beramah mesra dengan orang Melayu kat sini..tapi takde rezeki la nampak gayanya. Saat kami sampai Masjid Katanning dah pun kosong. Ambik kesempatan nie untuk solat jamak asar n zohor dan bergambar2. Kebanyakkan notice kat masjid nie ditulis dalam Bahasa Malaysia!!. Maknanya diaorg nie masih lagi menggunakan Bahasa Malaysia..


Pekan Katanning lebih sibuk berbanding pekan-pekan kecil yang kitaorang dah singgah sepanjang hari nie. Sebenarnya pekan nie kecik jer. Sangat kecik sehingga di pekan nie cuma ada satu roundabout dan tiada satu pun traffic light..!!!..hehhehe...Bahagia hidup kat sini...pagi2 mesti tak perlu nak rushing kejar traffic light untuk ke ofis...

Time kami meninggalkan Katanning, langit dah start bertukar gelap. Suhu di Katanning pun lebih sejuk berbanding pekan2 kecil tadi. Perjalanan di teruskan menuju ke Albany. Kitaorg dah book tempat bermalam di Albany. Katanning-Albany lebih kurang 171km, 2 jam perjalanan. Fuhhh...jauh lagi nie. Harap boleh sampai sebelum gelap. Malam nie kitaorang akan bermalam nie Albany Holiday Park

Time sampai Albany, receptionist dah balik pun. ~kebanyakkan ofis kat WA beroperasi sehingga pukul 5.00 petang~ Ofis untuk check in dah berkunci tapi ada phone kat luar ofis. So try call and kitaorg diminta untuk ambik sampul surat yang ada tulis nama Kak Sara dalam mail box putih di luar ofis. Semua instruction, kunci bilik and map untuk ke bilik ada dalam sampul surat  ~Agaknya sebab kitaorg dah bayar so tak perlu la nak fill up apa2 form..sangat convenient kn?~
Inila peti surat untuk late arrivals mcm kitaorg ambik kunci bilik.
Suhu di Albany time kitaorg sampai sangat sejuk. So ambik kunci terus carik bilik, nak masuk bilik supaya boleh panaskan badan. *Malam nie kitaorg tidur dalam cabin you all..* Istimewanya Albany Holiday park ialah bilik2 kat sini adalah cabin. Ada jugak tempat parking Caravan. Interior cabin sangat awesome. Sangat selesa untuk kami berempat. And lebih privacy sebab terbahagi kepada 2 area, Kiter and Kak sara tido bahagian bawah, Family KaK Nora tido di bahagian atas. All the amenities kat cabin sangat convenient, ada microwave, kettle, electric stove, freezer, pinggan mangkuk, set meja makan n tv. ~bawalah sabun taharah untuk samak pinggan manggkuk sebelum pakai..~  Jom, tengok keadaan dalam cabin. 

Inila cabin kitaorang.
Interior Albany Holiday Park yang super awesome..!!!
Rasanya suhu di Albany malam tue lebih kurang 17 darjah celcius. Sejuk hingga ke tulang. Dinner malam nie nasik dengan sambal belimbing hitam sana..~ini jer menu yang ada..heheh~  Perjalanan yang panjang memerlukan rehat yang cukup. Biasala sejak berada di WA nie semua orang tidur awal sebab pukul 9 tue macam dah malam sangat jer rasanya. Total perjalanan kami hari ini adalah sejauh 565 km..!!! lebih kurang perjalanan Kuantan-Penang tuuu...

Esok kitaorg akan meneroka Albany and yang penting nak ke Natural Bridge and Gap yang selalu di baca di blog2 trip ke Perth. Sampai jumpa lagi semua...bersabarla ye menuggu update kiter seterusnya.

Daaaa....xoxo.
 

Friday, January 25, 2013

MyTravelog: 10 AWESOME DAYS IN PERTH & WA (PART 4)

Assalamualaikum..
Semester baru dah bermula...maka bermulala rutin-rutin ke kelas seperti semester-semester lepas. Hopefully kiter lebih bersemangat dan lebih organized semester nie. *rasanya macam pernah dengar azam nie semester lepas..heheheh* Back to kisah percutian kiter yang baru masuk hari ke 3. Rasanya macam dah panjang berjela, baru hari ke-3 ke?? ~oouuuccchhhh~

DAY 3: CBD PERTH, MEGABES FACTORY & HARBOUR TOWN

Since jadual semalam yang sangat padat hari nie jadual kiter lebih leisure. Mulakan hari dengan breakfast nasi dengan sambal belimbing hitam Sana, panaskan shepard  pie dan chocolate milk. ~wajib minum susu di Australia sebab susu kat sini sangat lazat dan fresh~ Since sampai Perth kiter tak pernah putus bekalan fresh milk, habis jer beli lagi satu botol..*sedap giler..yummy..!!*. Hari nie kiter check out dari YMCA Jewell Hotel and akan check in kat homestay Haji Yon. Planning hari nie ialah melawat sambil bershopping ke Megabes Factory, ~kedai gifts & souvenirs yang kiter cerita di Fremantle dalam post yang lepas~ next nak mencari Charcoal Chicken yang sedap and penutup dengan shopping di Harbour Town.
Sekitar CBD Perth - capture dari dalam kereta.
Megabes Factory terletak di Exchange Road, Malaga. Lebih kurang 15km dari hotel kitaorg. Kiter dah siap2 call Mr Simom inform nak datang ~factory nie dibuka by appointment sahaja~ Sampai kat depan pintu factory Mr Simon dah siap tunggu dah pun. Factory nie tak la besar sangat tapi seriuosly memang penuh dengan barang. Since tempat nie dibuka by appointment memang kitaorg jerla yang ada..bole la shopping souvenirs untuk satu kampung. Harga memang lebih murah dari market price, pilihan byk giler and sangan aman. Lama kitaorg spend time kat sini. Siap bole buat list nak bg souvenirs kat sapa2 and Mr Simon dengan sabarnya menungu. *Mestila rezeki dia kan??* Total kitaorg spend dalam AUD500 kat sini..!! *faint* Mr Simon dengan baik hatinya offer untuk tumpang hasil shopping kitaorg kat kedai dia dulu. So tak perlu la kitaorg mengangkut brg2 tue ke luar Perth nnt. *baik hati betul Mr Simon nie*. ~Sape2 yang nak pg Perth sila la singgah ker kedai Megabes nie, memang highly recommended untuk berurusan dengan Mr Simon, sangat membantu sambil2 dengar cerita2 positif dari dia.~ Since dah beli semua souvenirs kat sini lepas ni dah tak perlu pikir pasal souvenirs org. Bolela kiter berbelanja sakan untuk diri sendiri *yeeeaaayyyy*

Keluar dari Megabes perut dah lapar giler. Mr Simon ada suggest kat kitaorang satu kedai Charcoal Chicken. So terus menuju ke KEBABBQUE Charcoal Chicken. Yang special kat sini adalah charcoal chicken iaitu ayam yang digrill. Antara menu kat sini ada kebab, pizza and pide. Kiter order dip combo with Turkish bread , Iskander dan 3 piece charcoal chicken. Kesemuanya sangat lazat...*yummy..* Total kiter habis kat sini tak sampai $60 untuk 4 dewasa sorang kanak2.Still worth dengan rasa ayam yg juicy, sayur yang segar dan Turkish bread yang sangat lembut.  ~highly recommended~ 

Terliur pulak tengok Iskander..masih terasa keenakkannya.
Since esok kitaorg akan memulakan trip ke luar Perth so kena carik halal meat untuk bekalan. So dari Kebabbque terus ke Cannington untuk ke kedai Carousel Halal Meat & Small goods ~terletak di Cecil Avenue, Cannington~ Macam-macam jenis daging ada jual kat sini. Kalo nak beli  rempah ratus, jajan-jajan dari Malaysia, can food Adabi dan kicap pun ada jual kat sini. Basically kiter rasa target market dia memang utk Malaysian and Indonesian. Tapi harga memang berganda la..huhu

Carousel Halal Meat and Small Goods, Cecil Avenue, Cannington
 Last destination hari ini adalah ke Harbour Town...*yeeaaayyyy...shopping time*. Terletak di Wellington Street, West Perth. Dibuka start pukul 9.00 am hinggak 5.30 pm everyday except for Friday dibuka sampai pukul 9.00pm. Harbour Town nie shopping centre yang berkonsepkan brand direct outlet. ~Ala-ala macam JPO kat JB tue~ Time kiter datang nie adalah shopping spree untuk Christmas..Memang gempak la sales. Yang paling gempak kiter beli 2 pasang jeans Levi's dengan harga $59 dollar..!!! means tak sampai RM150 untuk dua pasang Jeans Levi's..dua pasang ok..bukan sepasang. *kiter memang dah lama banned boutique Levi's kat Malaysia - harga melampau tak hengat* Kat sini jugak ada ISPA Kebab. Tapi since kenyang lagi kiter tak singgah pun. Ooohhh...lupa plak ice-cream kat sini sgy yummy. Kiter try ice cream kat Galare Ice Cream Cafe. 
 

Janji nak check in kat Homestay Haji Yon ataupun nama homestay nie Rumah Sri Serkah pukul 6.30. So keluar dari Harbor Town terus set GPS ke Marangaroo. Lebih kurang dalam 20 minit dari Harbour Town. Sampai depan rumah Haji Yon dah siap-siap tunggu sambil tengah basuh kereta dan berkain pelikat. Sejak sampai Perth nie dah lama tak tgk orang berkain pelikat..heheh.. Homestay nie sangat selesa ada 3 buah bilik ~tapi kiter sewa 2 buah bilik jer~ satu bathromm, 1 toilet, ruang tamu dan dapur yang best. Ada siaran TV3 lagi.. Bak kata Haji Yon "hilangla sket rindu pada Malaysia" Harga pun not bad lebih murah dari YMCA Hotel semalam. Haji Yon jugak bole sediakan dinner by request tapi kiter tak request sbb malam nie nak mkn ayam masak merah (ayam yg beli kat Carousel tadi). Kiter mmg teringin sangat nak stay kat rumah time datang Australia nie, saja nak rasa suasana rumah kat negeri orang putih nie. Akhirnya tercapai jugak. 

Backyard. Something different dengan rumah kat Malaysia

Dapur. Teringin la nak ada dapur mcm nie.

Ruang tamu
Terasa bagai suasana di rumah kat Malaysia sebab mkn malam lauk ayam masak merah sambil menonton Buletin Utama. heehhehehe...malam nie kena tidur awal sebab esok perjalanan jauh 427km untuk sampai ke Albany, area paling selatan di Western Australia. 
 
Entry kali nie pendek jer kan? Plan nak buat 1 entry untuk 2 hari sekaligus tapi kepala ku udah kepeningan...so, kiter jumpa lagi la next time. Tak sabar nak upload gambar2 view yang indah di Albany dan pekan-pekan kecilnya.

Sampai jumpa lagi..xoxo.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...